Co-creatie Pimps & Pearls: De verpakking als onderdeel van het product

In de afgelopen jaren heeft de verpakking steeds meer aanzien gekregen. De verpakking wordt steeds vaker gezien als onderdeel van het product. In het geval van deze co-creatie met het eigentijdse Pimps&Pearls nemen we dit wel heel letterlijk. In opdracht van eigenaresse Monique Mangal ontwikkelde Van der Windt namelijk een bag-in-bag tasorganizer. En dat is nog niet alles…

Pimps&Pearls is een uniek accessoireconcept, waarmee je in drie stappen een persoonlijk sieraad maakt. Naast handgemaakte sieraden verkoopt het bedrijf ook tassen en sjaals. Van der Windt levert al zes jaar de industriële verpakkingen, waaronder vouwdozen, vulmateriaal en etiketten. “Maar we hebben natuurlijk veel meer in onze mars,” vertelt Rosalie Gijsberts, medewerker Telesales bij Van der Windt, met enige trots. “En dat weet Monique inmiddels ook. Zo hebben we samen onder andere een bijzonder cadeaudoosje, een sieradenzakje en een bag-in-bag tasorganizer ontwikkeld.”

Cadeaudoosje

“Ik was een beetje zoekende,” vertelt Monique. “Ideeën zat, maar het uitwerken hiervan is een tweede. Op de webshop van Van der Windt kwam ik een pop-up flesdoos tegen. Zoiets wilde ik voor Pimps&Pearls, maar dan in miniformaat. Van der Windt is toen met mijn idee aan de slag gegaan en met succes. Het sieradendoosje is een echt cadeaudoosje geworden. Winkeliers bestellen het doosje er vrijwel altijd extra bij.”

Inspiratiesessie

“Het cadeaudoosje smaakte Monique naar meer,” vertelt Rosalie. “Daarom heeft onze Accountmanager Suzanne van Moergastel een maatwerk inspiratiesessie voor Pimps&Pearls georganiseerd. Tijdens deze sessie laten we klanten zien, wat er allemaal mogelijk is op het gebied van verpakkingen. Op basis hiervan zijn we uiteindelijk samen om de ontwerptafel gaan zitten.” “Pimps&Pearls ontwerpt alles zelf en dus ook de verpakking,” vult Monique lachend aan. “De expertise van Van der Windt konden we hierbij heel goed gebruiken. Zij komen steeds met leuke ideeën en weten precies wat er op de markt verkrijgbaar is en wat er mogelijk is.”

Natuurlijke look

“We waren echt op zoek naar iets ‘eigens’,” vervolgt Monique. “De natuur is voor ons een belangrijke inspiratiebron en dit moet overal in terugkomen. Uiteindelijk hebben we op advies van Van der Windt gekozen voor canvas als materiaal voor de sieradenzakjes en de bag-in-bags. Dit natuurlijke, stoere materiaal past uitstekend bij wie we zijn en waar we voor staan. Maar met alleen het materiaal ben je er nog niet. Er kwam nog heel wat kijken bij de afwerking. Van het plaatsen van het label tot het kiezen van het juiste leren koordje. Alles moet tot in het kleinste detail kloppen. Van der Windt heeft dit traject prima voor ons verzorgd.”

Verrijking

“De verpakking is een verrijking van ons product,” vervolgt Monique. “Onze producten zijn een cadeau op zich, of je ze nu koopt voor iemand anders of voor jezelf. En daar hoort een mooie verpakking bij. De sieradenzakjes zijn geschikt voor meermalig gebruik. Je kunt er natuurlijk je sieraden in bewaren of je geeft het zakje door. De bag-in-bag tasorganizer vormt een vast onderdeel van onze tassencollectie. Het canvas past uitstekend bij het hoogwaardige kwaliteitsleer van de tassen. In dit geval is de verpakking niet alleen een verrijking, maar ook een letterlijk onderdeel van ons product.”

Persbericht Pimps&Pearls Textilia “Branche in beweging”

Het gaat goed met het Nederlandse sieradenmerk Pimps&Pearls. Zelfs zo goed, dat salesmanager Sigrid Jongejans is aangetrokken om de Tasss collectie de aandacht te geven die het verdient.

In 2010 lanceerde Monique Mangal het merk Pimps&Pearls: handgemaakte sieraden en accessoires die volledig in Nederland worden gemaakt met veel liefde voor natuurlijke materialen. Zes jaar later runt zij een succesvol bedrijf met ruim 110 verkooppunten in Nederland en nog 40 verdeeld over Duitsland en België. Nu is het tijd voor een grote sprong voorwaarts met de uitbreiding van haar team. Salesmanager Sigrid Jongejans is aangetrokken om de populaire tassenlijn Tasss by Pimps&Pearls verder onder de aandacht te brengen bij tassenwinkels en schoenenzaken.

Geliefd product
Mangal over de uitbreiding: “Wij merken dat de verkoop en vraag naar onze leren tassen de laatste jaren enorm is toegenomen. Dit konden wij zelf niet meer aan, vandaar dat wij Sigrid hebben gevraagd dit van ons over te nemen. Zo krijgt Tasss by Pimps&Pearls de aandacht die het verdient en kunnen wij ons volledig richten op onze sieraden.” Wat de tassen van Pimps&Pearls zo geliefd maakt? “Het is een duurzaam en heel Hollands product. Het leer komt van een Nederlandse looierij en wordt door een Nederlands bedrijf gestikt. Wij hebben nu elf tijdloze designtassen in acht verschillenden kleuren. We produceren slechts kleine aantallen, waardoor de exclusiviteit gewaarborgd blijft, en leveren direct uit voorraad.”

www.pimpsandpearls.nl

Persbericht Pimps&Pearls Textilia
“Hoe gaat het met Pimps&Pearls”

Merkenpagina Textilia: Pimps&Pearls

In 2010 lanceerde Monique Mangal het merk Pimps&Pearls: handgemaakte sieraden, volledig in Nederland geproduceerd. Nu, zes jaar later, heeft ze een groot bedrijf om zich heen gebouwd met ook zelf ontworpen leren tassen en accessoires in de collectie. “Retailers willen dit merk graag verkopen.”

“Het is ongelooflijk, ik moet mijzelf heel vaak knijpen”, vertelt Monique Mangal. Zes jaar geleden startte ze haar sieradenmerk Pimps&Pearls en het bedrijf blijft maar groeien. “Het gaat alleen maar beter en beter. We zoeken niet actief naar retailers, zij weten ons uit zichzelf te vinden. Zes jaar geleden rolden we er per toeval in en nu – vooral het laatste jaar – zie ik een echt bedrijf  ontstaan met veel mensen om mij heen.”

Heb je helemaal geen last gehad van de crisis?

“Nee, helemaal niet. We merkten wel aan de winkeliers dat ze niet groot inkochten, uit angst met voorraden te blijven zitten. Maar toen wij het merk startten, was het ook crisis. We zijn trouw gebleven aan onze visie: alles is Dutch Design en handgemaakt. Niets verlaat het atelier zonder persoonlijke controle. Zoals gezegd, de winkeliers die ons merk willen verkopen, vinden ons en weten dus wat ze willen. Dat geeft een goede ‘flow’ en dan voel je minder van de crisis.”

“Daarnaast hebben we ook altijd al geleverd op de manier waarop winkeliers dat nu willen. We leveren uit eigen voorraad en drukken nooit aantallen door. Dat wil zeggen dat we onze klant vrij laten in hun inkoopbeleid en altijd kunnen inkopen via de online-B2B. Belangrijk is ook dat wijzelf geen directe verkoop naar de consument hebben, dus zijn we geen concurrent van de retailers. We besteden al onze aandacht aan de producten én aan de service voor de winkeliers, want dat staat bij ons voorop.”

Pimps Pearls 22

Wat maakt het merk onderscheidend?

“Het is in deze wereld best moeilijk om onderscheidend te zijn, maar wat we van winkeliers terug horen is dat we dat wel degelijk zijn. We hebben zelf een atelier waar wij met een team al onze producten met de hand vervaardigen en alleen dat al is redelijk uniek in Nederland. De liefde voor duurzame en natuurlijke materialen (we gebruiken geen plastic) komt ook overal in terug en we doen geen concessies. We luisteren naar de retailer – dat is onze klant en zij zorgen ervoor dat wij gezien worden in Nederland – maar ik maak wel wat ik mooi vind. Onze ontwerpen komen door passie en gedrevenheid tot leven.”

“Ik kom zelf uit de handel en ik weet dondersgoed dat sieraden vaak snel en makkelijk worden meegenomen op inkoopcentra. Pimps&Pearls wordt echter gezien als een totaalconcept en niet als een bijproduct. Waar we trots op zijn is onze showroom, naast het atelier. Hier ontvangen we de (online)winkelier graag. Ze kunnen onze producten zien en – heel belangrijk –  aanraken. Daarnaast rijden er ook accountmanagers naar de retailer.”

Voor welke vrouw is het merk geschikt?

“Na marktonderzoek is gebleken dat vooral de 30-plus vrouw onze doelgroep is. Dat is fijn, want dat is een hele krachtige doelgroep, de vrouw die weet wat ze wil. Deze vrouw leeft haar dromen al. Ze volgt niet de trends, maar weet bewust wat zij wil dragen.”

Pimps Pearls 25

Hoeveel verkooppunten hebben jullie?

“Momenteel hebben we er 110 in Nederland en nog 40 verdeeld over Duitsland, België en het Spaanse eiland Fuerteventura. En dat zonder te zoeken. We krijgen dagelijks aanvragen waarbij we tegen sommigen zelfs ‘nee’ moeten zeggen, omdat we Pimps&Pearls exclusief willen laten zijn.  Op dit moment staan we ook niet op beurzen omdat we gecontroleerd willen groeien. We investeren in de evenementen van onze retailers, om samen het merk uit te breiden.”

Hoe zie je de toekomst voor je?

“Wie weet, zit er nog uitbreiding in Europa in. Op dit continent zie ik wel mogelijkheden. Maar op dit moment groeien we prima en we zijn tevreden zoals het gaat. Ik hoop dat ik dit voort mag blijven zetten en ik heb nog veel ideeën over werken met nieuwe materialen. Dat kost tijd om uit te werken en misschien moet ik zelfs speciale opleidingen volgen. Met de bezigheden van nu, zit dat er nog even niet in, maar het is wel een wilde droom van mij om dat te doen als ik alles op de juiste plek heb. Maar de creativiteit en de liefde voor het vak, dat blijft.”